Cultuurbibliotheek
Algemeen Hoe ons bereiken? Reglement Beschrijving Profiel Beleidsplan

activiteiten / KarenDeCoene

Middeleeuwse cartografie tot de Herefordkaart

De interesse van de Cultuurbibliotheek voor de mappa mundi van Hereford ontstond door een gift van E.H. Jozef Van den Heuvel. Enkele maanden voor zijn dood schonk hij een Brugse steendruk van Edw. Gailliard uit 1869, in 6 bladen. Boekbinder Frans Smessaert heeft de bladen gereinigd en samen opgekleefd tot een prachtige wandkaart die al een paar keren uitgeleend werd voor tentoonstellingen in Oudenburg en Velzeke. De grote kleurige kaart (op ware grootte 158 x 133 cm.) wordt toegeschreven aan Ricardus van Haldingham. Het is een ware encyclopedie van de middeleeuwse kennis rond 1300.
In de catalogus van de Cultuurbibliotheek geeft het trefwoord 'Herefordkaart' 23 items. Een meer uitvoerige beschrijving van de kaart is te vinden op onze website.
Dr. Karen De Coene, wetenschappelijk medewerkster aan de UG zal de kaart situeren in de evolutie van de middeleeuwse cartografie, donderdag 18 april 2013, te 20.00 uur in het Sint-Lodewijkscollege, Magdalenastraat 30, 8200 Brugge. Op de erfgoeddag van 21 april is er een tentoonstelling en een projectie.

W. de Smaele